Algemene Informatie - Stichting Musica Vocalis

Algemene Informatie

Stichting Musica Vocalis werd opgericht in 1996. Het projectkoor had toen zijn basis in Krimpen aan den IJssel. In de eerste jaren werden vooral werken uitgevoerd van onbekende componisten. Later kwam ook het bekendere en grotere repertoire aan bod zoals het Requiem van Brahms en de Petite Messe Solennelle van Rossini. Sinds het voorjaar van 2016 repeteert Musica Vocalis in kerkelijk centrum De Gaarde in Capelle aan den IJssel. Naast het projectkoor is in oktober 2016 een kamerkoor binnen de Stichting Musica Vocalis gestart. Beide koren staan onder leiding van dirigent Vincent Spoeltman.

Het Projectkoor repeteert een zaterdag in de maand van 10:30u tot 14:00u. Het koor bestaat uit ervaren (amateur)zangers van jong tot oud. Men studeert, met behulp van midi-bestanden, thuis de muziek in zodat tijdens de repetities voornamelijk gewerkt kan worden aan klankvorming en muzikale afwerking. We werken nu in 10 repetities en een repetitieweekend toe naar concerten op 7 en 14 april 2018. Op het programma staan de Vespers van Rachmaninov, aangevuld met muziek van Edvard Grieg en Arvo Part.

Het Kamerkoor repeteert eens in de twee weken op woensdagavond van 19:45u tot 21:45u. Het koor is semiprofessioneel en bestaat uit geschoolde amateurs en professionele zangers. Het jonge kamerkoor is gemiddeld begin 30 en telt nu 26 leden (7 bassen, 6 tenoren, 6 alten, 7 sopranen). Naast het klassieke a capella repertoire schuwt het kamerkoor een uitstapje naar close-harmony zeker niet. In april 2018 zingen we o.a. de Psalmen van Edvard Grieg in het voorprogramma van het concert van Musica Vocalis.

Zou je graag meezingen in een van de twee koren of heb je andere vragen? Neem dan contact op met Tjerkje Duinkerken.